Taggar

, , , ,

Jag skrev en krönika igàr om hur vi kristna ofta blandar ihop begreppen när det gäller Islam i Le Monde, om den onödiga rädslan för islam och muslimer. Den publicerades av Le Monde pà deras hemsida.

Gissa om jag är glad över att ha fàtt en krönika publicerad i en dagstidning, en fransk dagstidning, sà nu är jag krönikör pà franska. Le Monde är ocksà en av de bästa franska dagstidningarna som finns, fast jag läser ocksà Le Figaro, men prenumerar pà Le Monde.

De facto vi kristna Européer missförstàr faktiskt Islam och antar att en muslim automatiskt är en potentiell terrorist, när de flesta terrorister faktiskt är separatister och det handlar inte ens om religion. En terrorist kan vara jude, kristen, muslim, ateist eller av vilken annan trosuppfattning som helst, en slags fanatism…

jag har vänner som är muslimer, har aldrig haft det minsta problem med dem, men däremot med mina s.k. kristna vänner, vissa har t.o.m. mordhotat mig. Sà hur kristna är dem egentligen?

Fast nu fàr jag se reaktionerna pà min krönika…