Taggar

, , , , , , , , , , , , ,

lefigaro-cover-2012-03-22

lefigaro-cover-2012-03-22 (Photo credit: Patrick Peccatte)

Jag sàg att DN skrev om dödsskjutningarna i Toulouse och Montauban, en viss Mohamed Merah, jag följde det i direktsändning pà TV och radio dà jag arbetade, jag hörde skottväxlingen mellan M. Merah och polisen, polisen som pratade med ”Les grandes gueules” sade ”Pas de commentaires” ( Inga kommentarer ) och det behövdes ju inte heller. En räd som varade i mer än 32 timmar, en förhandling om ledde till ingenting, förutom Mohamed Merahs död.

Sju offer, varav tre barn, en kristen, tvà muslimer och fyra judar, som var av en ren slump enligt Mohamed Merah, eftersom han inte hade tid att döda en fjärde fallskämsjägare, men allt handlade om att hämnas AL-Qaïda, en muslimsk sektiskt rörelse, men sekter oavsett religion är farliga. Personer som är lätta att manipulera manipuleras av dessa religiösa ledare.

Jag lider med familjerna till offren, mina kondoleanser, men hans bror förs nu till Paris med sin flickvän, CDRI en specialstyrka. Jag hoppas att det här inte upprepas, men jag tvivlar pà att det är slut med det här.

Jag tror inte att det behövs skrivas sà mycket om det här, hela världen vet ju om vad som skedde i Montauban och Toulouse, en man fràn Toulouse som tidigare har begàtt mindre brott och det var i fängelset som han kom i kontakt med radikala muslimer, som manipulerade honom… Och historien upprepas…

Nicolas Sarkozy vill förstärka säkerheten i Frankrike, men hur ska vi i Frankrike gà tillväga för att förbättra säkerheten utan att attackera den personliga integriteten?