Taggar

, , , , , , , ,

Lördagen 31 mars 2012, Paris expo HALL 7, valmöte med Nicolas Sarkozy (UMP) för de unga. Jag var där, mitt andra valmöte med den nuvarande franska presidenten. Jag trodde aldrig att jag skulle vara aktiv i en fransk kampanj, särskilt inte för högern, fast de franska värderingarna är de som jag delar. Det behövs ett socialt skyddsnät som Nicolas Sarkozy vill bevara och han är inte beredd pà att làta allt privatiseras, till skillnad mot högern i Sverige.

Une banque de la jeunesse, en bank för unga, skulle skapas om han blir omvald. De unga ska kunna realisera sina projekt, även om de kommer fràn fattiga familjer. Men hans tal var riktat till unga och handikappade, ett bra tal, men han pratar bra som den advokat han är. Han erkänner faktiskt att han inte vet allt, han inser att det finns begränsningar och att han har behov av andra. De unga är Frankrikes framtid och deras idéer skall lyftas fram i ljuset, samtidigt som man bevarar den rika franska historien.

Jag fotograferar, borde nog säga dokumenterar, valmötena framförallt för att ha minnen fràn valmötena. Det finns ett hopp att Nicolas Sarkozy blir omvald, fast Jean-Luc Mélenchon (Parti de Gauche) avancerar betydligt i sonderingarna och hotar troligtvis François Hollande (PS), om det blir en president fràn vänstern sà föredrar jag Jean-Luc Mélenchon, känner mer förtroende för honom än inför François Hollande som är för mycket liberal i sina propos…

Jag kommer att skriva en artikel om en viss herres situation som jag träffade efter att Nicolas Sarkozy hade avslutat sitt valtal, han är handikappad och pratade om sin flickvän, som han inte fick vara ihop med för att hon var svart om han skulle behàlla arbetet, det är en resumé om det som han berättade. Men jag behöver veta mer om hans arbetsplats, ha arbetsgivarens version likväl.

Mannen i rullstolen har inget att göra med mannen som jag pratade med, fast nu gäller det att gräva lite innan jag skriver artikeln.

P.S. Jag kommer att bli fransk medborgare…