Taggar

, , , , , , , , ,

Löfvens revansch, om det nu är det, var i Almedalen som tydligen var ett tal som han hade mycket pà. Stefan löfven (S), jag träffade honom under min tid hos Socialdemokraterna i Eskilstuna.

Jag var aktiv inom det socialdemokratiska partiet, innan jag flyttade till Frankrike och upptäckte att jag faktiskt delade den franska högerns värderingar, UMP, det parti som skapades av Charles de Gaulle, det som kallas för Gaullisme. Men relationen mellan Stefan Löfven och mig kan man nog kalla för en spänd relation. Jag känner inget direkt förtroende för honom.

”Känga till Reinfeldt

Det innebär att S nu tar upp kampen med Miljöpartiet i deras hjärtefråga. Enligt Löfven är klimat­frågan och arbetslösheten de två största framtidsut­maningarna i Sverige. När han talade om hur prob­lemen ska lösas citerade han Anna Lindh (S) från tiden då hon var miljöminister:

– Av två problem gör vi en möjlighet.

S-ledaren gav även en rejäl känga till Fredrik Reinfeldts regering som han menar har misslyckats med sin jobbpolitik:

– Regeringen väntar på bättre tider. Sverige väntar på en bättre regering.”

Fast det är ni som bor i Sverige som ska bedöma hans trovärdighet, den svenska politiken berör mig inte i min vardag.