Taggar

, , , , ,

Svenska muslimer döms på förhand – och ingen bryr sig

DÖMDA PÅ FÖRHAND Förra året dömde tingsrätten i Göteborg två män för stämpling till terroristbrott, de friades senare av hovrätten. På bilden lämnas domarna ut. Terrorrättegångarna är Kafkaartade och svensk lagstiftning fungerar som ren förföljelse av den muslimska minoriteten, enligt Jan Guillou.  DÖMDA PÅ FÖRHAND Förra året dömde tingsrätten i Göteborg två män för stämpling till terroristbrott, de friades senare av hovrätten. På bilden lämnas domarna ut. Terrorrättegångarna är Kafkaartade och svensk lagstiftning fungerar som ren förföljelse av den muslimska minoriteten, enligt Jan Guillou. Foto: Scanpix

Det är möjligt att de svenskar som i början av sommaren dömdes som terrorister i Köpenhamn faktiskt är skyldiga. Det föreligger en del bevisning i form av beslagtagna vapen och, givetvis, avlyssnade telefonsamtal och buggning av privatbostäder.”

Texten är tagen fràn Jan Guillous debattartikel, men det är inte själva artikeln som irriterar mig, det är tràngsyntheten hos mànga Svenskar som visar sig i kommentarfältet, framförallt under min kommentar.

Jag: Det är ju i princip likadant här i Frankrike, jag arbetar med muslimer och har mànga muslimska vänner. Fanatism finns inom alla religioner, det finns även kristna fanatiker som är precis lika illa!!!

Kommentarerna som följer, vissa kom med viktiga länkar.

  • Seth ÖrbrinkSkitsnack.

    dimanche, à 11:51 · J’aime · 18
  • Peter NilssonNämn ett tillfälle när en kristen spänt på sig ett bombbälte, sprungit in bland oskyldiga, skrikit ”Jesusär störst” och sprängt sig i luften…..

    dimanche, à 15:47 · J’aime · 34
  • Maria ThunholmOch baptistkyrkan i Westboroär en förebild? En hatets kyrka? Det är själva fanatismen som är farlig, sen att den utvecklas pà olika sätt, men det skrivna ordet är farligare än själva akten. Har jag pratat om bombbälte? Jag skrev fanatism, som en viss norsk herre… Fast det är sà lätt att dra alla över en kam!

    dimanche, à 16:50 · J’aime · 5
  • Maria ThunholmPeter Nilsson Tja, att massakrera folk i Guds namn för att ta deras land är alltsà okey? Det är ju vad kristna har gjort genom historien. i Nord-, central- och Sydamerika… Eller i Spanien där icke-kristna avrättades.

    dimanche, à 16:59 · J’aime · 2
  • Maria ThunholmJag konstaterar bara fakta, fanatism tar sig bara olika former!

    dimanche, à 17:11 · J’aime · 1
  • Maria ThunholmSeth Örbrink Det är ett konstaterande, inget annat och jag har själv upplevt den kristna fanatismen, jag lämnade Filadelfiakyrkan pga det…

    dimanche, à 17:13 · J’aime · 1
  • Peter Nilsson Du skrev om fanatism förvisso. Då omformulerar jag min fråga.

    Hur ofta ser du fanatiska kristna spänna på sig ett bombbälte springa in bland oskyldiga, skrika ”Jesus är störst” och spränga sig i luften..?

    Eller hur ofta halshugger fanatiska kristna ”trollkarlar” på torget?

    Vill du ha fler exempel på vilken ”fanatism” som borde förbjudas?

    dimanche, à 17:23 · J’aime · 4
  • Eva MohlinEller stenar kvinnor som man tror varit otrogna.

    dimanche, à 18:23 · J’aime · 4
  • Marcus ErikssonMaria Thunholm: Westboro baptist church är lika ”farlig” som (V) på första maj. Dvs de är störande men knappast ett hot mot gemene man.

    dimanche, à 18:28 · J’aime · 2
  • Ania BjörkWestboro Baptist Church är fördömd av många kristna, så försök inte med ”guilty by association”-metoden. Den kan lätt slå emot dig. Dessa människor har väldigt lite med det kristna budskapet att göra, och det vet du väl. Vem som helst kan kalla sig kristen, men det betyder inte att de är kristna.

    dimanche, à 19:02 · Je n’aime plus · 6
  • Michael HäggqvistWestboro består dessutom bara av en familj vad jag vet…..

    dimanche, à 20:26 · Je n’aime plus · 1
  • Daniel Åstrand Trevligt att råkas, Maria! Jag läste denna artikel av dig på Newsmill. Höll inte alls med dig då och inte alls nu.
    http://www.newsmill.se/artikel/2011/12/06/som-kristen-sk-ms-jag-f-r-den-utbredda-islamofobin#comment-319543

    www.newsmill.se

    Artikel av Maria Thunholm – Som kristen skäms jag för den utbredda islamofobin …Afficher la suite
    dimanche, à 20:46 · J’aime ·
  • Jens Møller AndreasenDe sitter i bombplan över Irak, över Afghanistan eller i kontrollrum långt därifrån och fjärrstyr sina bomber – hurså?

    dimanche, à 21:37 · J’aime · 1
  • Muhammad Dabo Peter Nilsson eftersom du ber om så varför inte. Det är artiklar om folks som mördats för att de är häxor/trollkarlar…av kristna (det står i GT att man skall döda de som håller på med sådant). Det sker i Africa, Asien och Hawai (läs artiklarna). Det är större problem inom ”kristendom” än inom islam (sätt till antalet mördade). Även hinduer gör det.

    http://www.huffingtonpost.com/2009/10/18/african-children-denounce_n_324943.html

    http://edition.cnn.com/2009/WORLD/asiapcf/01/08/png.witchcraft/index.html

    http://whatiftheyweremuslim.com/2012/01/06/kristy-bamu-murdered-over-witch-claim-in-newham/

    www.huffingtonpost.com

    EKET, Nigeria — The nine-year-old boy lay on a bloodstained hospital sheet crawl…Afficher la suite
    Hier, à 01:51 · J’aime ·
  • Maria Thunholm Vad jag menade var helt enkelt att fanatism oavsett religion är direkt farlig, fast ni stirrar er blinda på islam, snarare islamister som inte representerar islam i sig. Nämn en religion som inte har en fanatism, som i det stora hela är en liten del.

    Tja, ni stirrar på muslimerna och glömmer bort kristna och andra som förtrycker kvinnor etc… All fanatism borde straffas. Jag söker inte en debatt, jag bara konstaterade att all form av fanatism är farlig, inklusive den politiska ideologin kan vara farlig, inklusive nyliberalism. Det beror på personerna ifråga.

    Apropå artikeln, ta bort den, jag vill inte ens ha något med er fobi att göra.

    Hier, à 10:10 via Texto : · J’aime
  • Maria Thunholm Peter Nilsson, det är fruktansvärt att hjärntvätta folk till det som du beskriver. Men de som skickar dessa självmordsbombare vill knappast offra sig själva, de utnyttjar troligtvis religionen för att manipulera folk.

    Mitt svar är att all form av fanatism borde förbjudas.

    Hier, à 10:16 via Texto : · J’aime
  • Maria ThunholmMuhammad Dabo, tack för informationen

    Hier, à 13:00 via Texto : · J’aime
  • Maria ThunholmDaniel Åstrand, jag vet att du inte håller med mig, fast om jag minns rätt så höll du iaf en korrekt ton… Vilket jag uppskattar…

    Hier, à 17:40 via Texto : · J’aime
  • سحر الفوزانEva Mohlin, enligt islam skall steningen inte ske bara för att ”man tror” som du påstod. Det krävs fyra vuxna vittne som med egna ögon sett penetreringen. Har du läst om ett enda fall som har nämnt detta? Det har jag inte och gissa vad! Historien nämner att det skedde bara fyra fall under hela 400 år och alla dessa fall var pga personernas erkännande.

    il y a 21 heures · Je n’aime plus · 1
  • Maria ThunholmEn liten parentes; här i Frankrike träffas represanter från de stora religionerna regelbundet för att diskutera om de problem som de stöter på i det franska samhället. Vilket jag tror att de gör även i Sverige…

    il y a 11 heures via Texto : · J’aime
  • Maria ThunholmUrsäkta stavningen, har glömt bort den. Men det är ledarna som träffas.

    Nu vet jag inte om de fattade att jag endast konstaterade att det inte skiljer sig sà mycket mellan de europeiska länderna. Men den tràngsynthet som visade sig var ju väntat, inte för att jag bryr mig om dessa personer, men de vill inte ens lyssna pà vad en Utlandssvenska har att komma med, därför att de vill bevara Sverige svenskt, vad nu svenskt är?! Men samma argument finns ju här i Frankrike, vilket var ett budskap…
    J’aime