Taggar

, , , , , , ,

Jag vet att jag skrev en artikel pà Newsmill, men titeln bytte redaktionen, istället för att försöka förstà budskapet sà handlade det om att skylla allt pà Muslimerna. Fast terrorism har inte enbart med religion att göra, hur mànga katoliker har inte begàtt terroristhandlingar? Ja, jag tänker pà ETA och IRA, det är viktigare att förstà orsaken bakom terrorhandlingarna än att anklaga en hel folkgrupp eller religion för det.

Saken är den att oftast handlar det om fördomar sà fort det handlar om terrorism, det som var bra med Anders Breivik är att det visade att man behöver inte vara Islamist för att vara terrorist, men folket har gömt bort IRA och ETA. De allra flesta terrorister i världen är ju separatister, de vill ha ett eget land. Det rubbade i alla fall lite pà fördomarna, men det räckte inte för att rubba pà fördomarna.

Islam i sig är inte farlig, inte heller kristendomen eller nàgon annan religion, det är själva fanatismen som är direkt farlig, de facto den existerar i alla religioner. Men den finns även inom politiken. Fördomar byggs pà rädsla för det främmande, vilket skapar rasismen. En ilska som är underliggande byggs sakta upp och detta skapar en klyfta mellan folk. Det är ju dels därför som fördomar irriterar mig.

Men fördomar behöver inte enbart handla om religion och terrorism, det kan ocksà handla om ministrars syn pà folket, vilket Alliansen visar med sina fördomar om det svenska folket, Fredrik Reinfeldt (M) är full med fördomar och det bevisade han genom sin bok ”Det sovande folket”, faktum är att Svenskar är ett folk som är beredd pà att arbeta med en rättvis arbetspolitik, det behövs en dialog mellan arbetsgivare och löntagare, vilket Socialdemokraterna byggde upp under en làng tid, men De nya Moderaterna vill rasera detta av rena ideologiska skäl. Men Socialdemokraterna själva har lämnat sin ideologi och sàlt sig till kapitalismen. Men allt detta byggs pà fördomar.

Det här är endast lite sociologiska funderingar som jag har, det är inte ens en teori, fast det ligger i en tes som jag skulle vilja skriva.

Quoi qu’il arrive la flamme de la résistance ne s’éteindra pas !

(Vad som än sker sà kommer inte motstàndets flamma att släckas!)

Charles de Gaulle

Jag är inne pà det som Charles de Gaulle sade i London 18 juni 1940, mitt motstànds flamma kommer inte att släckas av era fördomar, oavsett vad det handlar om.