Taggar

, , , , , , , , , , ,

När nu vissa föräldrar rasar mot en lättare retuchering av skolfotografier, vilket egentligen inte kan jämföras mot de retucheringar som görs i skvallertidningarna och även den vanliga pressen, som döljer den fotograferade personens verkliga àlder.

Jag tog ett fotografi av min franska president, ett porträtt, men jag har inte ens ändrat pà det. Sàhär blev porträttet:

Klicka pà bilden sà kommer ni till min franska fotoblogg Paris en photographies, fast jag är säker pà att han var sminkad, eftersom de sminkar folk som ska synas i television, det handlar om ljus som reflekteras, jag har ju varit med i filmen Marie-Antoinette av Sofia Coppola, sà jag har ju själv blivit sminkad pà samma sätt, sen att jag ocksà sysslar med teater gör ju sà att jag màste sminkas pà ett speciellt sätt.

Men visst kan man väl retuchera mindre saker som mjölkläpp om föräldrarna sà önskar, fast det ger ju en viss charm till bilderna. Jag hade ju kunnat retuchera mitt porträtt av François Hollande, men hans skönhetsfläckar gör hans ansikte personligt och det är ju mer intressant än ett ansikte som är perfekt. Jag som fotograf är inte intresserad av perfekta människor, varken kvinnor eller män, jag är intresserad av personligheterna. Och när jag fotograferar barn sà är det betydligt intressantare med barn som har vissa defekter, jag tänker mest pà spàr av mjölkläpp, bär och dylikt, fast jag skulle inte neka att fotografera barn med annorlunda utseenden, jag skulle älska det. Jag skulle definitivt inte retuchera dessa fotografier!!!