Taggar

, , , , , ,

Varför pratas det inte om landsbygden i politiken?

Jag bor på den franska landsbygden, uppväxt i Järna i Södermanland, landsbygden utgör en viktig del av mitt liv även om jag bodde nio år i Paris och vet hur det är att leva i en storstad. Men livskvalitén i en storstad kan inte jämföras med livet i en liten ort på landsbygden som har en högre livskvalité. Men problemet är att stadslivet gynnas i dagens politik, i Sverige är det framförallt Miljöpartiet som är fientligt mot landsbygden och motarbetar en levande landsbygd. Nej, allt handlar inte om jord- och skogsbruk på landsbygden, även industrin har en plats på landsbygden. Med dagens teknologi behövs inte centraliseringar i större orter, men det behövs en politik som gynnar landsbygden.

För tjugo år sen så representerade Centerpartiet landsbygden, de drev landsbygdsfrågor, men det pratas sällan om landsbygden när Annie Lööf och Centerpartiet nämns. Det är just därför Landsbygdspartiet oberoende LPo behövs i dagens politik, en politik som lyfter fram landsbygd och mindre orter. Glöm allt som ni har lärt er om livet på landsbygden, det finns även industrizoner i mindre orter, fördelarna är lokalkostnaderna, nackdelarna är transportkostnaderna.

Varför pratas det inte längre om en levande landsbygd?

Jag ser en tendens till att de stora partiernas representanter vill centralisera allt till de stora städerna. Det gäller även i Europa, bönderna i Frankrike protesterar mot att matvaror från utlandet gynnas, hela Europa är i en förändring och byar avbefolkas, även mindre städer förlorar sina befolkningar. Men saken är den att det behövde inte vara på det viset, man kunde gynna landsbygden genom att ge fördelar till företag som är intresserade av att installera sig på landsbygden. Men i och med att politiken handlar om de stora städerna i debatterna och överskuggas av migrationspolitiken, sà glöms landsbygden bort i debatten.

Jag ska engagera mig i Landsbygdspartiet oberoende därför att en levanda landsbygd âr viktig för att Sverige ska vara levande, ett land med levande landskap. Men även att Europas länder gynnar landsbygden och historien som bevaras genom folket som bor på landsbygden. Det finns fördelar att decentralisera Sverige, att placera företag som kan utveckla sina produkter i billigare lokaler och samtidigt skapa arbetstillfällen på landsbygden.

Nackdelarna är transportkostnaderna, den illojala konkurrens som jag hör talas om inom åkerinäringen, jag har själv lastbilskörkort och har kört lastbil. Det behövs en politik som gynnar de svenska och europeiska åkarna. Det finns anledningar till att skapa en levande landsbygd som inte enbart handlar om jord- och skogsbruk.

Sen kan man ju prata om migrationsfrågorna och om tomma bostäder, det är ju en större chans att invandrare lättare integreras i ett mindre samhälle än i förorter till större städer. Bostäder är det i alla fall lättare att finna i mindre orter.

Min fråga till de andra partierna är:

Varför pratas det inte om landsbygden i politiken?

Maria Thunholm

Mauléon, söndag 4 januari 2015

Om mig:

Jag är före detta Socialdemokrat, satt med i dåvarande Homosossarnas styrelse 2004, har arbetat åt Nicolas Sarkozy under det senaste franska presidentvalet som fotograf och även deltagit i valarbetet. Jag har mer socialliberala åsikter och inspireras av Charles de Gaulle, hans pragmatism.