Taggar

, , , , ,

Jag har skrivit tre debattartiklar som har publicerats pà Nyheter24s debattsida. Om jag citerar mig själv sà blir det tre stycken som ni fàr ta ur sitt sammanhang.

Första debattartikeln:

Jag läser kommentarer, blogginlägg och debattartiklar som beskriver homosexualitet som något perverst och onaturligt. Men man kan ju inte välja sin sexualitet eller könsidentitet när det gäller transsexuella. Det är inget som man väljer överhuvudtaget. Jag har även varit inblandad i ett projekt i Vitryssland för att hjälpa en grupp homosexuella att få sina mänskliga rättigheter respekterade.

Jag ser alltså inget skäl till att trappa ner på kampen för alla människors rätt till mänskliga rättigheter och värdighet. Tvärtom med det som sker i USA är det än viktigare att lyfta fram HBTQ-frågorna. Men med ett perspektiv om att vi alla är människor med känslor. Att alla har olika erfarenheter. Det gäller att bygga upp en respekt mellan varandra. Förståelsen kan inte komma om det inte finns en respekt.

Andra debattartikeln:

Mariage pour tous är det könsneutrala äktenskapet i Frankrike som François Hollande lovade att genomföra om han vann presidentvalet. Han höll löftet, men vi var många som var engagerade på Paris gator, både för och emot. Men saken är den att jag är för att alla medborgare i ett land ska ha samma rättigheter.

Det har inte att göra med att jag själv är en HBT-person. Det har att göra med att det ska handla om rättigheter och med detta följer skyldigheter. Ens sexualitet eller könsidentitet ska inte spela någon roll. Inte heller kön, etnicitet eller religion. Jag deltog och fotograferade demonstrationerna i Paris. Jag träffade folk från Italien som hade rest till Paris för att visa sitt stöd, men även från andra länder som Canada eller USA.

Tredje debattartikeln:

Jag funderar på vad som kännetecknar en feminist. Den som är en feminist är ju ingen manshatare, fast hat har ju två funktioner: att provocera fram en reaktion som gör att fler ser en viss problematik eller att få ut sin ilska. Men i vilket fall som helst så är jag feminist om man ser till det formella som kännetecknar en feminist. Jag vill ha jämställdhet mellan könen.

Men vilken sorts feminist är jag enligt andra? För en del är jag ingen feminist för att jag anser inte att könsmaktsordningen förklarar alla samhällsproblem. Den lyfter fram en del av problematiken och det erkänner jag. Men jag ser inte att patriarkatet är grunden till allt ont i världen. Jo, jag har studerat genusvetenskap och är mest influerad av Simone de Beauvoir:

”Man föds inte till kvinna, man blir det.”

P.S. Det är inte jag som har satt titlarna.