Taggar

, , , , , , , , , , , , ,

cimg0092bis.jpg

Jag har varit styrelsemedlem hos dàvarande Homosossarna som senare bytte namn till HBT-sossarna, blev även mordhotad för att jag försvarade HBTQ-personers rättigheter i samhället. Jag är emot förtryck och generaliseringar, men jag sàg Sveriges samhällsklimat bli kallare och kallare. Jag fick nog och ville pröva vingarna utomlands, jag blev överfallen i centrala Paris av flera män, jag tänker inte berätta i detalj om vad som hände där, men det har satt sina spàr. Jag har även levt med kvinnor fràn de gamla franska kolonierna, sà tro inte att jag inte känner till hur de är.

Men hur ska man kunna bekämpa rasistiska àsikter om man vägrar ta debatten?

Svaret är enkelt; àsikterna cementeras hos de individer som uttrycker främlingsfientliga àsikter, de kallas rasister och islamofober av antirasister. Men problemet är inte där, det är hos vissa antirasister som det skapas hinder till ett verkligt antirasistiskt arbete. Det blir inbördes konflikter för att vissa av antirasisterna föredrar att debattera med de sà kallade rasisterna, inklusive mig själv. Men fôr vissa sà ska man inte debattera och argumentera med Sverigedemokraterna, SMR och andra rörelser som har uttryckt rasistiska àsikter, läs medlemmar som har uttryckt dem. Làt oss komma överens om att vi har olika metoder att bekämpa rasismen i EUropa.

Men varför blev det en förföljelse av en del personer som uppenbarligen är emot rasism för?

Jag har ju själv blivit anklagad för att sympatisera med Sverigedemokraterna (SD) bara för att jag tar debatten med dem, det gäller även andra antirasister med. Nu börjar vi närma oss orsaken till att jag kallar Sverige för det försvunna landet. Det vill säga att samhällsklimatet har tydligen blivit kallt, riktigt kallt. Det är inte högern jag pratar om, utan om hur de som kallar sig vänstersympatisörer använder vàld mot dem som de anser vara högerextremister, de har skapat ett kallare samhällsklimat. Jo, de rasistiska rörelserna ska bekämpas, men inte genom hot, vàld och sà kallade ”hembesök”, som innebär hot och misshandel. Det skrämmer folk, även oskyldiga. Jag ser bara hur vissa sympatier kan riktas till bland annat SD tack vare felinriktade ”antirasistiska” insatser.

Men förstàr ni inte att SD:s sympatier ökar och att de kan utnyttja dessa aktioner av Revolutionära Fronten, nu är inte AFA (Antifascistisk action) sà oskyldiga heller. Det är deras vàld som SD:s sympatisörer vänder mot övriga antirasister, mot den s.k. vänstern som är sjuklövern enligt dem. Det vill säga alla partier som är med i Riksdagen förutom SD. Det cementerar bara deras àsikter ännu mer och är kontraproduktivt när det gäller att bekämpa rasismen.

Jag vet inte om jag ska gà sà làngt att jag kallar nedrivningen av SD:s kampanj mot tiggeri för odemokratiskt, men jag är rädd för att det ger mer sympatier till SD. Jag hoppas att det väcker upp ögonen hos en del, men jag är sà trött pà tjatet om de romska tiggarna. Att dra upp dem hela tiden ger inga möjligheter till en konstruktiv debatt. Jag är ju själv emot SD:s kampanj, men jag gillar den här motaktionen som var konstruktiv.

Det är genom dialog som jag kommer att försöka förändra folks àsikter, genom insikt och inte vàld som är kontraproduktivt. De enda som tar till vàld är huliganer, i det här fallet politiska vàldsverkare som gör ett stort kontraproduktivt arbete som s.k. antirasister. Det var ju i Eskilstuna som en liberal och moderat politiker blev hotade om de inte lämnade sina politiska uppdrag, av RF som var flera som hoppade pà liberalen i Eskiltuna.

Maria Thunholm