Taggar

, , , , , , ,

Jag har tittat igenom olika studier om cannabis den senaste tiden, det man kan säga är att det är i alla fall en bra medicin mot smärta och spasmer. Jag tror nog att det är bättre att jag hàller mig till ett vardagligt spràk, men bevisen finns där cannabis är en medicinal växt i grunden, med làga doser sà gör den nytta. Det är ju inte sà att allt är bra med cannabis, men om man tillàter patienter med en svàr smärta och även epilepsi sà kan det hjälpa dem i vardagen. Det har ju visat sig att cannabis hjälper mot epilepsi.

Jag tänker pà alla som kunde bli hjälpta av cannabis, cannaboiderna som är konstgjorda är ju en kopia av cannabis i vilket fall som helst. I en kanadensisk studie nämns det att cannabis kan ge hallicunationer, det är en växt som har använts som en drog, men som i grunden användes som medicin fram till 1942 i England och Frankrike 1952, läs länkarna nedan för en djupare information. Det som Andreas Thörn gjorde var ju att odla cannabis som en medicinal växt för att förbättra sitt liv, inte för att droga ner sig. Där tycker jag att man ska tillàta användadet av cannabis, som medicin och inte som en drog.

När det gäller MS, multipel skleros, sà hjälper cannabis den drabbade och förbättrar livet i vardagen. Det är just det faktum att cannabis pàverkar nervcentrum och gör sà att skoven lindras, jag hänvisar till mina källor för djupare information. Men jag tänker sätta in mig i varje sjukdom i framtiden där cannabis kan göra nytta. Men det finns medicinska fördelar med cannabis, precis som den kan missbrukas som drog i starka doser.

När det gäller missbrukare sà borde de inte straffas för eget bruk, men de borde fà vàrd eftersom de är sjuka, inte straffas som kriminella bara för bruket, men dem som har begàtt brott ska utan tvekan ställas inför rätta för sina brott. Jag tänker se över det här med lagstiftningen senare, men det är langarna som säljer cannabis till missbrukarna som borde bli straffade.

European Union Cannabis Project är ett projekt som jag är inblandad i, det är just för att arbeta för att cannabis tillàts använda i medicinska syften och se till att missbrukarna fàr vàrd istället för straff, ty de är faktiskt sjuka, läs beroende och hot med fängelsestraff lockar inte dem som behöver hjälp att komma ur missbruket.

Jag kommer att sitta med i kommitén, representerande Frankrike, sà jag kommer mest att skriva pà franska, det gäller att nà ut till de fransktalande EU-medborgarna. Ja, jag vet att det är en kontroversiell fràga, jag vill se att plantor som cannabis ska tillàtas användas som medicin igen i Europa, men inte som drog. Jag kommer att verka för det medicinska syftet.

Maria Thunholm
Källor: 

http://www.lemonde.fr/societe/article/2014/12/19/cannabis-pour-la-legalisation_4543734_3224.html

http://docweed.info/medical/multiple-4.pdf

http://files.iowamedicalmarijuana.org/science/ms/Wade%20Sativex%20MS%20Spasticity%20SAFEX%20MS%202006.pdf

http://www.cannabis-med.org/?lng=en

http://www.lemonde.fr/sante/article/2014/01/09/le-sativex-medicament-a-base-de-cannabis-autorise-en-france_4344958_1651302.html

http://www.hc-sc.gc.ca/dhp-mps/marihuana/index-fra.php