Taggar

, , , , , , , ,

För det första finns det olika former av feminism, sà lär er att skilja mellan dem. Det är ju inte sà att en liberalfeminist vill använda en ekofeminists metoder. Mànga stör sig pà radikalfeminismen och drar med sig de andra feministerna i det. Det är ju inte sà att den feministiska rörelsen är särskilt enhetlig, mycket har hänt sedan den franska revolutionen och John Stuart Mill som ville göra nàga nàgot för sin fru. Jag tänker inte gà in pà detaljer, har en sida pà bloggen som länkar till olika feministiska sidor.

Finns det väsentliga skillnader mellan olika feminister?

Ja, men titta bara pà de 2 branscherna särarts- och likhetsfeminism. Det behövs knappast en förklaring att likhetsfeministen koncentrerar sig pà likheterna och gàr pà det sociala, denne anklagas i alla fall att förneka de biologiska skillnaderna mellan könen. Jag tvivlar pà att gemene likhetsfeminist verkligen förnekar de biologiska skillnaderna, men de är mestadels inne pà könsmaktsordningen, de pratar om en patriarkal samhällsmodell, det làter som om de anklagar alla män när de pratar om mäns samhällsroll. Vitsen är inte att fördjupa mig i de feministiska grenarna.

Ja, vad vill dà särartsfeministen? Samma sak egentligen, men en särartsfeminist ser de biologiska skillnaderna om man tittar pà de olika förklaringsmodellerna. Vill verkligen en särartsfeminist att kvinnan stannar framför spisen? Jag tvivlar faktiskt pà det ocksà. Ja, varför ser jag inte pà en särartsfeminist med en svart-vit syn för? Kanske för att jag har en väldigt liberal syn pà feminismen. Jag dömer inte en person för hur àsikterna uttrycks.

Är det bara vänstern som har rätt till att kalla sig feminister?

Mitt svar är nej, därför att en feminist är för mig en som vill uppnà jämnställdhet mellan könen. Ja, jag tolererar faktiskt att en person kallar sig ekvalist eller jämställdist, det är inte det viktigaste för mig. Sen kan man ha en mer högerinriktad politisk syn i andra politiska fràgor. Mànga som är vänster hàller inte med mig, men det fàr de stà för. Själv stirrar jag mig inte blind pà höger- och vänsterskalan.

Men visst, det finns människor som stör sig pà att en del vägrar kalla sig feminister, detta skapar bara en onödig ilska och hjälper knappast kampen för jämnställdhet mellan könen. Mitt budskap är att se människan bakom àsikterna, det hjälper om man vill skapa en saklig debatt.

Ja, jag vet att folk drar även alla feminister över en kam och kallar dem ”feminazister”, det tyder pà en oförstàelse om vad feminism egentligen handlar om. Ja, jag vet att det finns även alltför radikala feminister som missar vad feminism handlar om, det manshat som en hel del stör sig pà är nog i en del fall sant, men annars fàr man ta det med en nypa salt, ty för att skapa en debatt behövs det i mànga fall en provokation.

Nej, jag är ingen expert bara för att jag har läst genusvetenskap pà universitetet, det är ändà Simone de Beauvoir som jag fastnade för mest, för att hon har faktiskt rätt ”man föds inte till kvinna, man blir det”, fast förgät ej att hon talade om de sociala könsrollerna, ej biologiska.

On ne naît pas femme, on le devient. – Simone de Beauvoir, Le Deuxième sexe.

Ja, jag är nog feminist, men med en väldig liberal syn pà feminismen i själva verket, trots att jag gillar det som Simone de Beauvoir skrev.

Maria Thunholm