Taggar

, , , , , ,

Vad tjänar det till att näthata egentligen?

Jag är en av dem som försöker skapa en dialog med bland annat Sverigedemokraterna, inte normalisera rasismen, utan nå fram till de personer som uttrycker åsikterna. Visst det är inte åsikter utan ett beteende kommer andra och säger, men visst är det så, fast glöm inte att det handlar om människor som uttrycker det. Ska man kunna förändra en persons attityd gentemot en grupp människor så får man lov att bryta barriären som hindrar en debatt, men det är just detta som vissa antirasister inte tål att man gör som antirasist, då är man själv rasist eftersom man vill skapa en dialog med de som anklagas för rasism.

Jag har blivit trakasserad för att jag sätter mig ner och tar debatten med Sverigedemokrater, jag vet att jag inte kan nå alla, men kan jag skapa en dialog som får en att se flyktingar som människor så är det en seger. Det hjälper inte att andra antirasister hoppar på mig för att jag håller en god ton, men det ger mig mer stöd i praktiken, fast priset jag får betala är högt, jag blir deprimerad och utbränd. Men tro inte att det varar, ty jag kommer tillbaka med förnyade krafter och fortsätter med mitt manér. Jag ser ju hur de som är mina meningsmotståndare reagerar och det ger mig hopp.

Vad tjänar det till att näthata varandra inom de egna politiska leden egentligen? Ja, det är det som jag funderar på och jag ser ingen anledning till det överhuvudtaget. Ska vi som kallar oss antirasister nå de andra så fungerar det inte med inbördes konflikter, de kommer bara att peka på oss och prata om att vi kan inte ens hålla sams. Jag läser dagligen om uttryck som är rasistiska, men jag skriker inte rasist utan påpekar det istället, att det handlar om människor som kan såras av ord, ty ord som uttrycks är även en handling.

Nej, jag vänder mig inte till er Sverigedemokrater med den här texten, jag vänder mig till de som kallas vänster av er, de som hoppar på andra antirasister för att de inte lyder dem. Jag hoppas ni förstår att de konflikter som skapas i onödan för att vissa inte tål att man har andra manér inte gynnar den antirasistiska kampen. Ni får gärna ogilla mina metoder, det berör mig inte i ryggen, men när ni kommer med lögner om mig då reagerar jag, framförallt så reagerar min pojkvän när han ser mig såras. Ja, ni som trakasserade mig sårade mig djupt, men jag vill inte ha er ursäkt överhuvudtaget, lämna mig ifred så blir det bra. Jag reser mig igen, det är vad som sker efter ett fall, jag överlever och i slutändan gör det mig bara mer övertygad om att jag gör rätt.

Ni kommer där med era söta ord, sen hugger ni mig och andra i ryggen, det är alltså antirasiter som hugger andra antirasister i ryggen. Hur ska vi kunna bekämpa rasismen om vi ska slåss sinsemellan? Ja, har ni ett förnuftigt svar på det?

Jag trodde väl det, det som kommer att hända är att ni isoleras och blir troligtvis mer extrema med tiden, ty när folk lämnar er så lyser desperationen igenom, då kommer personangreppen. Det är det som sker i detta nu, överallt finner ni antirasister som har blivit trakasserade av andra antirasister. Skärp er, det är dags att ni lugnar ner er och fortsätter med er kamp, så kan vi andra få arbeta som vi vill. Det är faktiskt enda lösningen, att näthata varandra är ingen lösning, det förstör människor dagligen, en del är inte så starka som jag är. Jag har gjort min svaghet till min styrka, jag faller, men jag reser mig igen. Men andra klarar inte av det, inse att ni gör fel och skadar andra människor som delar er kamp.

Nej, jag förringar inte de personangrepp som begås av andra som riktas mot antirasister, jag avskyr alla personangrepp, men jag är inte allsmäktig och kan sätta mig in i varje individs upplevelse. Jag är bara mänsklig och kan missa detaljer, jag behöver information för att kunna agera. Sen kan jag vara i en svacka där jag inte mår bra och det påverkar ju mitt omdöme med, ty mänsklig är vad jag är, ingen robot som kan hantera allt på en gång. Sen fördömer jag även hot som riktas mot Sverigedemokrater och andra, ty det är fel metod och skadar bara oskyldiga i längden.

Maria Thunholm

Före detta styrelseledamot hos HBT-sossen, dåvarande Homosossarna.