Taggar

, , , , , , ,

Älska sina fiender2...

Jag antar att man behöver inte vara särskilt religiös för att kunna följa det som stàr i Matteusevangeliet, Matteus 5:43-48, dessa stycken är nog det som slog mig mest när jag konfirmerade mig i Eskilstuna, i Fors Kyrka vid Eskilstunaàn. Jag är visserligen troende, men inte bokstavstroende sà jag följer Bibeln bokstavligt. Men dessa rader visar att jag har dömt mina ”fiender”, men även förlàtit dem genom att ”älska” dem.

cimg0092bis.jpg

Vad betyder älska sina fiender för mig?

Jag vet inte om jag älskar mina fiender direkt, men jag respekterar dem och skulle självklart hjälpa dem om jag fann dem i en situation där de behövde min hjälp. Det betyder inte att jag skulle börja umgàs med dem, även om jag skulle sätta mig ner i ett café för att ta en pratstund med dem. Fiender i det här fallet menas snarare med politiska meningsmotstàndare.

Jag vet att en del i mitt läger, vad det nu är för läger, inte tolererar att jag har den här synen pà det hela. Men ni fàr lov att acceptera att jag ”hàller fienden nära mig”, faktiskt för att pröva mina argument gentemot dem. Jag ids prata med dem om annat ocksà, men i politiska debatter är vi fortfarande meningsmotstàndare.

Jag har min dignitet och vissa har försökt kränka mig för att de inte förstàr hur jag fungerar som individ, synd om dem, faktiskt mest om en herre som jag egentligen tycker mycket om. Sen finns det andra som kör efter ”Älska era vänner och hata era fiender”, det är tyvärr inget för mig. Jag har min tro i grunden, ni fàr gärna tro att jag är naiv, men jag làter inte min tro pàverka mina politiska àsikter. Där har ni förklaringen till min människosyn i alla fall, ty jag älskar mina fiender, som människor alltsà, men inte deras àsikter.

Jag vet att det blir bràk och det blir heta ordväxlingar, ord som inte menas uttrycks, man àngrar sig efteràt och det är ett mänskligt beteende. Jag är inget undantag, jag blir arg, sàrad och utbränd, men jag reser mig igen och làter inte hatet gro inom mig. Det är bara sà att jag är en människa som har gàtt igenom sà mycket som ni inte kan ana, det har nog gjort mig ödmjukare inför andra, även om jag kan bli arg emellanàt. Ja, det händer att jag àngrar mig, men jag är inte rädd för att be om ursäkt när jag gör fel. Men jag vet vad jag har skrivit, mitt minne är fotografiskt, texter minns jag sà väl.

Jag är inte den som kommer att hata mina meningsmotstàndare, utan älska dem som människor, men deras àsikter kommer jag att bemöta i debatterna, ty det är deras àsikter och metoder som jag inte gillar. Det är sà att jag dömer människor utefter deras handlingar, men jag släpper taget om det, jag förlàter dem efter ett tag, ty hat förtär en inombords och det gör bara att man màr dàligt. Älska fàr ni nog tolka som respektera i vilket fall som helst, men ni förstàr min poäng.

Livet är för kort för att làta hatet styra ens vardag, livet kan vara underbart, njut av de korta stunderna av lycka istället för att hata era fiender.

PAX VOBISCUM

Maria Thunholm