Taggar

, , , , , , , , ,

Käre Niklas,

Jag vet att du får ta mycket hot och påhopp för ditt ställningstagande i ”Så mycket bättre”, TV4. Men du ska veta att med din version av Happy Nation, Ace of Base, så rörde du om i grytorna hos SD-anhängarna. Ja, det är din fulla rätt att utföra Lyckolandet som ett politiskt ställningstagande, det kallas åsikts- och yttrandefrihet, det får folk lov att acceptera. Du har fått hot och dina barn har dragits in i det, vilket är verkligen lågt.

Glöm bara inte bort att du har mer stöd än folk som hotar dig för ditt ställningstagande. Det är bra att du tar ställning, du är inte politiker och ändå så har de som hotar dig ingen rätt att tysta dig. Det gnälls om att åsikts- och yttrandefriheten inte respekteras, men när de själva inte respekterar det så ska de inte begära att du eller andra SD-kritiska röster ska vara tysta. Du har dina rättigheter och du har inte begått nàgot misstag, dina rättigheter är det som du har följt.

Jag ger dig mitt stöd för att du ska få uttrycka dina åsikter om SD och de hemsidor som du nämnde i Lyckolandet. Jag är inte den som skulle uttrycka mig på det sättet, utan jag ger mig gärna in i debatten med Sverigedemokraterna. Jag har mina funderingar på att skriva en roman om det, kanske en teaterpjäs då jag spelade teater i Paris. Men ingen ska tysta dig eller någon annan för att de tillhör den SD-kritiska skaran.

Vad jag tycker om det beteende som visas nu är att det är vidrigt att man inte kan kritisera Sverigedemokraterna, det är särskilt SD-anhängare som visar ett vidrigt och odemokratiskt beteende i dagens läge, det som de beskyller andra för gör de själva. De borde anamma det som de gärna förespråkar, ta debatten med meningsmotståndarna, inte hota och förfölja dem. De kan inte neka dina rättigheter att uttrycka dig varken som artist eller privatperson, däremot har de all rätt att komma med en replik.

Ja, jag minns 1994 så väl och när den svenska flaggan viftades så representerade den verkligen Sverige, vi grävde visserligen inte guld i USA, men vi förenades i glädje under den svenska flaggan, precis som det ska vara. Låt oss gräva guld i svenska flaggans namn istället, låt den få representera det Sverige som de andra ser.

Ja, nu kommer nog andra att säga att jag inte ska yttra mig för att jag är utlandssvensk, men mitt svenska arv följer mig där jag befinner mig, jag är en ambassadör för Sverige som alla andra utlandssvenskar.

MVH

Maria Thunholm

Mauléon, Frankrike