Taggar

, , , , , ,

Koppla bort Facebook och känn dig mindre ensam…

Jag läste en intressant artikel idag i Le Figaro om Facebook och ensamhet, koppla bort Facebook och känn dig mindre ensam var budskapet. De facto så är det inte fel, Facebook och sociala medier gör sà att vi känner oss ensamma. När man känner sig ensam så blir det även lättare att söka gemenskap med folk som gärna smutskastar andra. Det är inget ovanligt att man som individ påverkas av grupptrycket, det är ju likadant på nätet som Facebook.

Jag har visserligen läst sociologi, men man behöver inte vara en expert för att veta att man påverkas av olika gruppers inflytande och man söker sig till en gemenskap, inte för att man håller med gruppen i sig, utan för att det inger en trygghet. Det som sker på sociala medier är en djungel av lögner och sanningar, vi är alla olika individer, vilket innebär att vi inte fungerar likadant. Vissa tål inte att jag bland andra ids prata med meningsmotståndarna utan att komma med personangrepp, de måste komma med lögner om folk som egentligen tycker likadant som dem. Detta är ytterligare ett tecken på att de är ensamma, rädda för att vara ensamma.

Tro inte att allt med Facebook är negativt, det är ett bra medel att hålla kontakten med vänner och familj när man som jag är utlandssvensk. Men man ska vara försiktig med att vara alltför privat på sociala medier, det kan utnyttjas för att mobba folk på nätet. Det finns alltid folk som inte tål att man vågar diskutera sakligt med oliktänkande, det har hänt mig och det har gjort så att jag har hamnat i en position mittemellan så kallade antirasister och rasister. Saken är den att jag ser människan bakom åsikterna, det är något som vissa inte tål, så smutskastningskampanjen är igång. Fast det är bara det att jag inte tar Facebook på dödligt allvar och det verkar de inte inse, jag kan säga att min lista med vänner är knappast representativ, ty den speglar inte mina åsikter.

De som angriper mig har funnit en gemenskap på Facebook, men så stark är den inte som de tror eftersom den byggs på rädsla, de skrämmer folk till lydnad. Antagligen så tål de inte att jag inte skräms av dem, men jag bryr mig inte nämnvärt om dem, men deras beteende intresserar mig, det är verkligen ett beteende byggt på rädsla, vilket leder till lögner om andra, som i sin tur skadar oskyldiga människor. Att de hoppar på mig bryr jag mig inte om, men i andra fall är det anhöriga som drabbas av deras förföljelser. Men som sagt, allt bygger pà en rädsla för ensamhet som gör att de inte klarar av att se att likasinnade gå sina egna vägar.

Är jag ensam?

Nej, jag umgås med folk här i Frankrike, men Facebook tillåter mig att ha en kontakt med familjen och vänner i Sverige. Jag behöver inte den falska vänskapen på Facebook, men visst finner man vänner även där. Sen påverkas jag inte nämnvärt av påhoppen som de sysslar med, de kommer att tröttna en vacker dag.

Maria Thunholm

FD styrelseledamot hos HBT-sossen