Taggar

, , , , ,

Vad menas egentligen med den här rädslan för feminism hos en del män?

Alla feminister har inte samma syn på feminismen, men det låter som det på de som ”kritiserar” feminismen. Många feminister känner knappast igen sig i ”feminazister” som sprids i debatterna på Internet, det sker även interna bråk mellan feminister. Vet ni varför? Jo, för alla feminister har inte samma politiska värderingar, en del är liberaler, andra är vänster och det betyder att ni som gapar ”kommunism” om feminismen glömmer bort att det finns olika grenar inom feminismen. De män som inte vill se att feminister är ingen enhetlig grupp kommer inte att vara beredda på att bearbeta synen på feminismen i vilket fall som helst.

Jag hävdar att tjatet om feminism in absurdum gör så att fler intresserar sig i vad det verkligen innebär att vara feminist. Vilket gör att kritiken mot de feminister som häver ur sig otroligt plumpa kommentarer mot män kritiseras i slutändan av andra feminister. Vikten av en förståelse av feminism är tydligen underordnad för vissa personer. Nu menar jag både feminister och motståndare, så jag är inte den som bara lyssnar på feminister.

Ett problem som jag ser är att den feminism som syns har tendenser att bli elitisk, den berör inte riktigt den vanliga kvinnan som är lågutbildad och arbetar i ett låglöneyrke. Jag har inte den erfarenheten ifrån Sverige, ärligt talat är det empiri från min sida. Det är alltså observationer som jag har gjort genom olika debatter och diskussioner. En hel del kvinnor har uttryckt det och det bör tas på allvar av de berörda personerna.

Feminism för mig är kampen för samma juridiska och sociala rättigheter i samhället oavsett könstillhörighet, könsidentitet, sexualitet, ursprung, religion och övrigt. Dock utan att förneka de olika kvinnliga och manliga egenskaperna, det handlar mer om de berömda patriarkaliska mönstren som det pratas om. Personligen ser jag inget fel med en man som är naturligt macho och ändå vill ha en jämställdhet mellan könen, det fungerar även med en kvinna med typiska kvinnliga attribut. Medicinskt så finns det inte så mycket att göra, de fysiska skillnaderna kommer att finnas kvar. Det viktigaste är att man bedöms efter sina kunskaper på arbetsmarknaden.

Feminism in absurdum, de omöjliga debatterna om feminism kommer att fortsätta en lång tid.

Maria Thunholm