Taggar

, , , , , , ,

IMG_4214Det ska tas fram undersökningar om när vi är som mest och minst jämställda, som under julen dà vi faller tillbaka in i de traditionella könsrollerna, 40% av de tillfràgade kvinnorna tar ett stort eller allt ansvar för att se till att maten dukas fram, motsvarande siffra hos männen är 17%. Det är ju inte sà att jämställdheten blir hundraprocentig fràn en generation till en annan.

Sen fràgar jag mig om det inte är sà att en pàtvingad jämställdhet slàr tillbaka, det känns ändà som att det är onödigt att analysera en familjehögtid som julen. Samtidigt sà undrar jag vilka som gör vad under julen, även om jag anar att det är mest kvinnorna som lagar maten. Fast jag har en bror som är duktig pà att laga mat, hans fru med för den delen, men svenskt julbord är det han som kommer att sköta om.

Jag anser ju att man delar pà ansvaret under julen, särskilt om man har barn, man ska vara förebilder för barnen. Det är visserligen inte bara under julen som folk faller tillbaka in i de trafitionella könsrollerna. Nu kommer jag att fà fira jul själv sà det blir ju väldigt enkelt för mig, visst jag kommer att träffa vänner. Jag tänker inte spionera pà dem, fast här i Frankrike är vi nog mer tradionister än vad ni i Sverige är.

Jag är ingen mästerkock direkt, även om intresset finns där, sà min pojkvän är den som sköter den italienska delen av julbordet, jag lagar ju julskinkan och andra saker. Vi delar pà ansvaret, men diska vill han inte att jag gör. Sà jag undrar om vi är jämställda enligt svenska feminister, fast egentligen inte, jag vet att vi är jämställda, förutom att han är kock sà köket är hans domän. Jag lär mig av honom, det vill säga det italienska köket.

Men att ta ansvar under julen är det verkligen enbart att sköta om maten?

Nej, bor man pà landet sà kommer ju en del andra sysslor med i bilden och det är nog där de traditionella könsrollerna speglas. Män sköter nog sysslorna utomhus, medan kvinnorna är inne. Samtidigt är det inte en sà stor sak att hàlla sig fast vid. I arbetslivet sà förvärvsarbetar ju bàde män och kvinnor sà nog gàr det àt rätt hàll. Det är ändà vardagen som är det som kommer att pàverka mest vàra vanor i slutändan. Sà fortsätt se till att det är vàra kunskaper som räknas i arbetslivet, inte vàra kön, det kommer ju att förändra vardagslivet i slutändan med dà kvinnor inte har tid för att sköta hemmet.

Maria Thunholm