Taggar

, , , , , ,

Jag tittade igenom tomtens verkstad, den med den svarta dockan som är självsäker och säger ”M’am”, den är bortklippt i dagens version, men det som stör mig är att màngfalden försvinner när man tar bort den och kinesen fick tydligen vara kvar. Fràgan är när kinesen ryker.

Den svarta dockan hade karaktär medan den vita var mesig, det är ju nidbilder som syns i klippet, men det var sà man trodde det var när Tomtens verkstad gjordes, det speglar den tidens syn. Ska man verkligen skönmàla allting sà att dagens barn tror att allting var perfekt?

Jag är för att màngfalden ska synas i klippet, det är ju rasism att ta bort den. Det finns ingen enhetlig hudfärg och det borde synas. Det är Disney som tog bort màngfalden fràn klippet, inte Sveriges Television. Jag väntar mig bara att kinesen med hàret som reser sig i paraden kommer att tas bort nästa gàng, vilket kommer att kunna tolkas som om bara vita har rätt att fira Jul.

Jag anser att man ska visa ett klipp där mänsklighetens olikheter visas och vad som förenar oss, inte det som exluderar oss fràn varandra. Det som förenar oss är att Julen är en familjehögtid, tyvärr väldigt kommersiellt i dagsläget och det skulle behövas motarbetas. Julglädjen handlar inte om de dyraste julklapparna, utan om att vara generös och sprida glädje. Det görs inte genom att exludera människor i en gammal tecknad film.

Jag vill i alla fall ha mer Jul…

God Jul och Gott Nytt àr!

Frölische Weinachten und Frohe Neue Jahre! 

Joyeux Noël et bonne année ! 

Merry Christmas and a Happy New Year!