Taggar

, , , , , , ,

Jag sitter och läser New York Times som skriver om att kontanterna kommer att försvinna fràn det svenska samhället, det är nàgot som jag är starkt emot eftersom det ger bankerna mer makt över konsumenterna. Kontanter är viktigt att behàlla, ty använda kortet även för smà inköp innebär ju kostnader för att använda kortet.

Jag vill inte betala en avgift för att betala med kortet för en liten kostnad, dà föredrar jag att betala kontant. Däremot använder jag gärna bankkortet för större summor. Jag misstänker att äldre missunnas en värdig tid i det svenska samhället, de som är vana med att betala kontant.

Jag är mer för att det ska finnas en undre gräns för kortbetalning, som det är här i Frankrike. 10 € màste man ha med sig i alla lägen, för under den summan sà accepteras inte bankkort av handlarna. Det kostar för mycket för kortbetalning under den summan. Sen tycker jag själv att det känns löjligt att betala en dagstidning med kort.

Jag ser bara att bankerna kommer att kunna införa nya avgifter i och med att ett kontantlöst samhälle skapas. Som konsument kommer man inte att ha nàgot val, man är sà illa tvungen att betala avgifterna för att kunna betala maten i matvaruaffären. Nu kanske vissa banker som B for Bank kommer att utnyttja det för att locka till sig mer kunder, jag vet inte om ni har den banken i Sverige, men det är en bank som du själv är bankir, du kontrollerar kontot själv.

Man kan ju även betala med mobilen, teleoperatörerna har ju program som man laddar ner i mobilen här i Frankrike. Vad blir nästa steg?

I vilket fall som helst sà kommer det att kännas löjligt att betala en fika med kort.