Taggar

, , , , , , ,

Feminism är nödvändigt, men även en fungerande dialog…

Det är inte så att jag är en uttalad feminist, men jag dras jämt in i feministiska diskussioner med folk som är så kallade antifeminister. Det lustiga är att jag får gillande när jag påpekar att kontexten ofta försvinner i den feministiska debatten, det blir oftast det personliga istället för sakfrågan när det kommer till feminism. När folk tjatar om Zara Larsson istället för att gå på det som hon faktiskt säger, nu vägrar jag se upp till henne, det var Simone de Beauvoir som påverkade mig och ingen som utnyttjar det som de tidigare feministerna kämpade för.

Nej, jag pratar inte om feminismen i sig, utan om hur den feministiska debatten förs i sociala medier och inte blir det fungerande dialoger. En hel del personangrepp syns, men jag ska inte säga att det handlar om ovilja, det kan finnas skäl bakom det hela. Känsloargumenten syns mest i alla fall, det finns strukturer som är klart värda att diskuteras, fast det blir betydligt intressantare om man får till en fungerande dialog. Det viktiga är inte att kalla dem för patriarkala strukturer, det viktiga är att prata om det sker i vardagen och lyssna på varandra.

Nej, jag vill inte veta vem som är rabiatfeminist eller anarkofeminist, det intresserar mig inte om jag för en feministisk debatt. Det enda som intresserar mig är det ämne som är subjektet, vilket är vitsen med en debatt eller en diskussion, jag föredrar det senare som skulle gynna ett utbyte.

Det som motverkas i dagens feministiska debatt är en fungerande dialog, det gäller alla parter mer eller mindre, elementen som skapar bråk finns i alla politiska läger. Jag tänker inte lägga skulden på några enskilda parter, det tjänar inget till att bråka om det. Tonen som existerar i dagens läge är katastrofal, den skapar bara osämja i samhället och förståelsen för vad feminism egentligen representerar minskar för varje dag.

Jag begriper mig inte på oviljan till att föra en fungerande dialog, det skulle gynna alla om folk vågade bjuda in varandra till en dialog. Detta gäller i och för sig andra områden med, men den feministiska debatten är infekterad som invandringsfrågan. Det blir inte så ofta argument som gäller ämnet som framförs, som jag skrev i början handlar det mycket om känsloargument. Har ni inte ställt er frågan; är det värt att reta upp sig på folk som uttrycker sina åsikter?

Jag ser att behovet av feminism finns kvar i världen, olika frågor som behöver lyftas fram i olika delar av världen. Det är inte enbart att se patriarkala strukturer, det är även att förstå kulturen för att kunna skapa en fungerande dialog och arbeta med folket, inte över folks huvuden, arbeta lokalt med lokalbefolkningen och låta dem få sköta det mesta arbetet. Det skapas lätt motsättningar om en utomståendee ska styra en befolkning, det behövs folk som tillhör lokalbefolkningen om det ska bli till förändringar. Kunskap är makt, ett verktyg som inte får missbrukas.

Maria Thunholm

FD styrelseledamot Homosossarna (HBT-Sossen)