Taggar

, , , , , , , , ,

Att kvinnliga artister hotas med våldtäkt är vidrigt och jag tänker på vad en Pernilla Andersson skriver, som jag faktiskt inte känner till så jag håller mig till ämnet. Det är även vanligt att en kvinna ska straffknullas för att hon uttrycker sina åsikter, inte av utlänningar som ni kanske tror, utan av svenskar som påstår att de vill skydda svenska kvinnor. Det är kanske en nyhet, men kvinnor är människor med samma värdighet som män att bevara.

https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fpernillaanderssonmusic%2Fposts%2F10154404950124276%3A0&width=500

Män är inga monster, inte heller kvinnor, men de män som kommer med hot om att våldta kvinnor är monster.

Det är inte okej att hota med våldtäkt bara för att en kvinna uttrycker sig, ej heller att önska att hon våldtas av asylsökande. Yttrandefriheten innebär att varje individ oavsett könstillhörighet har rätt att uttrycka sig utan att hotas så länge det är lagligt, det finns lagar att följa även när man uttrycker sig skriftligt. Det är lättare att passera gränsen för vad som är lagligt och lämpligt på Internet, särskilt på sidor som Facebook. Det är ingen ursäkt att det är lätt att passera gränsen, det är en förklaring och var man som hotar en kvinna på Internet borde inte bara skämmas, utan även förbjudas att få använda skrivfunktioner på Internet en längre tid.

Mycket som sägs är sådant som dessa män inte vill förstå, kanske känner de sig hotade av starka kvinnor med åsikter, kanske mår de psykiskt dåligt av en eller annan orsak, fortfarande ingen ursäkt, även om det troligtvis handlar om flera olika orsaker. Var man som hotar en kvinna på Internet är ansvarig för sin handling. En man som ser det och inte säger ifrån gör sig medskyldig indirekt, men det betyder inte att den mannen är en dålig man i sig, han kan ju vara rädd av en orsak, men han gör sig i alla fall medskyldig.

Hur kommer det sig att ni män som hotar en kvinna inte klarar av att bemöta det som hon faktiskt säger?

Jag väntar mig inget svar på min fråga, men vet att ni skämmer ut män som grupp genom ert usla beteende. Väx upp och inse att människor har olika åsikter oavsett könstillhörighet, ingen ska behöva bli hotad för att man uttrycker sina åsikter.

Maria Thunholm