Taggar

, , , , , , ,

Nu pratas det väldigt mycket om feminism i Sverige, fast då undrar jag om de ens känner till de olika grenarna av feminism, dagens feminister verkar tro att det bara finns en feminism. Nej, feminism är inte en feminism, det finns lika många olika tolkningar av feminismen som det finns feminister, ty var feminist är likväl en individ med egna värderingar. Målet må vara detsamma, det vill säga att alla människor oavsett kön ska ha samma rättigheter i samhället, men vissa feminister är väldigt tydliga med att de accepterar bara feminister som tänker som dem, de andra räknas inte som feminister.

Sen läser jag en debattartikel i Nyheter24 som tar upp sociala medier-feminister, den är väldigt träffsäker och jag håller med om att de feminister som slåss om att få visa brösten på Internet, i sociala medier, förringar de verkliga feministiska frågorna. Då man inte inser att Facebook är ett amerikanskt företag så missar man en hel del om vad man kan göra som feminist i Sverige. Amerikaner är puritaner och det kommer inte att påverka den vardagliga feministiska kampen bara för att man tycker att Facebook är löjliga.

Det sker våldtâkter, 98% av våldtäkterna begås av män, det är ingen överraskning, det innebär inte att alla män är våldtäktsmän, det är bara av de dokumenterade fallen som statistiken har kommit fram till. hos bl.a. BRÅ. Det så kallade manshatet går på strukturer, fast jag tycker att valet av namn är olyckligt, det hade varit bättre med mansrädsla i så fall. Det är gjort för att få män och kvinnor att ta avstånd från något som de egentligen står för, det är manliga strukturer som kritiseras och inte den enskilde vite mannen.

Jag vill självklart dra mitt strå till stacken för att kvinnor, män och andra ska få ett drägligare liv i vardagen, fast jag är övertygad om att det måste komma från individerna själva och inte från staten, det skapas lätt ett maktmisssbruk om staten kör över medborgarna à la 1984. Det är orsaken till att jag inte kan stödja Feministiskt Alternativ, de representerar en överklassfeminism som inte gynnar den vanliga kvinnan.

Sen måste jag säga att folk verkar stirra sig blinda på debattartiklarnas rubriker snarare än innehållet i debattartiklarna, som oftast inte ens stämmer överens med debattartikeln.

Jag kanske kallas feminist och vänster av en hel del, men jag tror inte på en överstatlighet för att bygga ett jämställt samhälle, det är vi individer som måste skapa en dialog för att kunna förbättra vår vardag i det långa loppet.

Feminism är bl.a. radikal-, liberal-, eko- och anarkofeminism, det är bara ett fåtal av alla grenar av feminismen som finns. Det är där jag styrker att det finns lika många slags feminismer som det finns feminister, ty alla har olika personliga värderingar. Sen bryr jag mig knappast om någon vill kalla sig ekvalist eller jämställdist så länge man vill uppnå samma mål, det förstör bara möjligheterna till en bättre framtid tillsammans.

Maria Thunholm