Taggar

, , , ,

Ni borde skämmas…

Alltså jag skulle bra gärna vilja ha en förklaring till att vuxna män inte klarar av unga kvinnor som har en åsikt som de uttrycker, fast jag väntar mig inget svar. De åsikter som presenteras ska självklart bemötas med sakliga argument, men definitivt inte med hot och personangrepp. Genom livet så har vi olika åsikter beroende på de erfarenheter som vi samlar på oss i livet, det gäller allihopa.

Jag förföljdes för att jag ville att HBTQ-personer ska ha samma rättigheter som alla andra, vilket jag forfarande vill, indirekt så betyder det även skydigheter som alla andra. Det borde vara en självklarhet att vi har samma rättigheter och skyldigheter i vardagen, fast det är ju inte det och därför behövs Pride än idag. Det kvittar om du är heterosexuell eller homosexuell, det är inte din sexualitet som gör dig till en bra eller dålig människa, vilket även gäller folk med gränsöverskridande könsidentiteter.

Jag håller inte med feminister om manshat, som egentligen är en slags mansfobi, men en hel del av er låser er vid ordet « manshat » utan att fråga er vad som egentligen menas med det. Jag avskyr ordet, men låser mig inte vid det och använder istället « mansfobi » när de pratar om manshat. Det finns inget gott med äkta hat, det förtär en individ inifrån och det spelar ingen roll vad som är subjektet. Observera att äkta hat är direkt skadligt för hälsan, rent psykosomatiskt så påverkar det er fysiska hälsa. Nej, de pratar inte om alla män, utan om att de känner sig otrygga på grund av några få män som beter sig illa, vilket jag känner igen efter överfallet i centrala Paris, men jag har aldrig hatat män, visst har jag känt mig otrygg i mäns närvaro.

Det jag pratar om är inte feminism eller HBTQ, det är om ett beteende som verkligen är uselt. Ni som inte klarar av att unga kvinnor uttrycker sina åsikter och sysslar med rena personförföljelser borde förstå att det är åsikter som ska bemötas, inte personen som uttrycker dem. Nu händer det även äldre kvinnor att de förföljs och trakasseras, det är precis lika illa. Ja, det händer även män och inte en enda människa ska behöva känna sig förföljd för att de uttrycker sina åsikter.

Ja, att du uttrycker dina åsikter ger dig även skyldigheter, det är inte bara en yttrande- och åsiktsfrihet. Jag ber dig inte att sluta upp med förföljelser på kvinnor som du inte klarar av att bemöta, det är bara för att informera och att säga att ett sådant beteende är inte bara uselt, det är även en kriminell handling med personförföljelse.

En del av er har säkert begått misstag och tänkt till efteråt, det är inte så att jag ser ner på er som människor, däremot är det era handlingar som jag motsätter mig. Alla begår misstag i livet och vi kan alla förbättra oss genom att lära oss av misstagen.

Det är inte min stil att förfölja er för era åsikters skull, jag ser hellre att vi har en fungerande debatt så att våra olika åsikter prövas gentemot varandra, vilket de inte gör genom personangrepp och rena förföljelser. Så tänk efter före och inte efteråt!

Maria Thunholm

Före detta styrelseledamot hos Homosossarna (HBT-Sossen)