Taggar

, , , , , , , , ,

Kauko Antbacke KD bevisar sin okunnighet genom sitt uttalande om HBTQ.

Att Kristdemokraterna har bevisat sin okunnighet om homosexualitet och transpersoner visade de redan när jag satt med i Homosossarnas styrelse, som sedan blev HBT-Sossen. Nu har Kauko Antbacke KD pratat om att olika appar och Facebook skulle göra folk till HBTQ-personer. Det kanske är en nyhet för Kauko Antbacke att det bara synliggjort problematiken som vi HBTQ-personer har fått uppleva genom tiderna. Det har skett avsevärda förbättringar i samhället, men det innebär inte att det inte återstår ett arbete för att det ska vara självklart att vi alla ska samma rättigheter och skyldigheter oavsett sexualitet eller könsidentitet.

Nej, herr Antbacke man blir inte homosexuell bara för att man använder Facebook, det är man redan innan man använder Internet. Att vara bisexuell som jag är innebär inte att jag blev det för att jag började med Internet. Vad enkelt det skulle vara att slippa omständigheterna med att vara HBTQ-person om man kunde välja att vara heterosexuell med en knapptryckning. Fast nu fungerar det inte så att man kan trycka på en knapp för att välja sin sexualitet eller könsidentitet, det är något man bara är av naturen.

Jag begriper mig inte på din rädsla för andra sexualiteter och könsidentiteter, det är inget som påverkar ditt liv för att det finns HBTQ-personer i din omgivning.

Nu ska vi alltså kunna välja sexualitet och könsidentitet genom en knapptryckning, det är ungefär så det verkar på ditt resonemang. Jag har en massa råd att ge dig, jag nöjer mig med ett enda : Lev och låt leva. Jag tänker inte tvinga på dig min sexualitet eller min könsidentitet, det är bara något som berör mig och min omgivning. Däremot kräver jag att ha samma rättigheter och skyldigheter som alla andra, varken mer eller mindre.

Var det meningen att jag skulle bli arg på dig?

Då är jag ledsen för din skull, det kan jag inte bli för du visar bara din okunnighet och ovilja till att förstå vad det hela egentligen handlar om. Jag är en individ med egna åsikter, min livserfarenhet och min personliga bakgrund, svårare än så är det inte. Du är varken mer eller mindre värd än vad jag är, det som behövs i livet är att vi respekterar varandra och våra olikheter. Vill du veta mer om hur det är att vara HBTQ-person så är det bara att fråga mig, jag tar gärna tid för att prata med dig om du nu vill det. Jag var HBTQ-person redan som barn, bara det att jag inte vågade erkänna det på grund av omgivningen. Jag har varit rädd för hur familj och vänner skulle reagera, fast du borde veta att det är inget märkvärdigt, det är omgivningens reaktioner som förstorar upp det hela in absurdum. Jag har alltså varit en HBTQ-person i 45 år nu, alltså i hela mitt liv och långt innan Internet slog igenom. Nej, det var inget val, fast jag är nöjd med mitt liv i alla fall.

Maria Thunholm

Före detta styrelseledamot hos Homosossarna, nuvarande HBT-Sossen