Ny status, samma grund…

Taggar

, , , , , ,

Det pratas mycket om SD än idag, då jag inte gillar det som står i SD:s principprogram så blir jag ju automatiskt deras motståndare. Skillnaden mellan mig och som är deras motståndare är nog att jag går hellre på SD:s politik och själva partiet än att förfölja deras väljare. Sverigedemokraterna som parti är jag emot, det är mitt ställningstagande, men jag tror inte på att undvika en debatt med SD. Det finns de så kallade fotsoldaterna som blint går på det som SD:s partiledning säger, dessa bryr jag mig inte om att prata med ens, resten kan jag debattera med. Det finns Sverigedemokrater som inte blint följer SD:s principprogram med.

Jag ser en skillnad från slutet av 1980-talet som har blivit tydligt och det är att SD har blivit sionistiskt, de ser bara en sida när det gäller Mellanösternkonflikten, ingen sida är oskyldig där i alla fall, fast folken straffas. Det är alltså att det är inte längre judar som är fiender längre, det är romer och muslimer som har blivit deras fiender. Fokus har flyttats, men mönstret är detsamma.

Vad är en svensk?

Det här säger Sverigedemokraterna om hur man anses vara svensk i principprogrammet:

”Sverigedemokraterna definierar den svenska nationen i termer av lojalitet, gemensam identitet, gemensamt språk och gemensam kultur. Medlem av den svenska nationen kan man enligt vår uppfattning bli genom att antingen födas in i den eller genom att senare i livet aktivt välja att uppgå i den.

Som infödd svensk räknar vi den som är född eller i tidig ålder adopterad till Sverige av svensktalande föräldrar med svensk eller nordisk identitet.

Som assimilerad till den svenska nationen räknar vi den med icke-svensk bakgrund som talar flytande svenska, uppfattar sig själv som svensk, lever i enlighet med den svenska kulturen, ser den svenska historien som sin egen och känner större lojalitet med den svenska nationen än med någon annan nation.

På samma sätt som den som är född in i en annan nation senare i livet kan bli en del av den svenska nationen menar vi också att man även som infödd svensk kan upphöra att vara en del av den svenska nationen genom att byta lojalitet, språk, identitet eller kultur.”

Det innebär att jag inte längre är svensk eftersom jag har en lojalitet gentemot Frankrike, jag har bytt språk, identitet och kultur. Saken är den att jag har kvar mitt svenska medborgarskap, jag är född i Södertälje på lasarettet som vi kallade Södertälje sjukhus. Min barndom delades mellan Södertälje, Eskilstuna och Östersund. Pappa är gift med en finska och jag växte upp i en tvåspråkig miljö, inget unikt fall med andra ord. Jag har mitt svenska ursprung kvar trots att jag bor i Frankrike och detta trots att min nationella identitet har förändrats. Sen att min familj har rötter i Vallonien och Italien är inget unikt det heller. Är jag svensk? Ja, jag är svensk även om jag inte känner lojalitet till 100% till Sverige, min lojalitet delas mellan Sverige och Frankrike, det får ni leva med.

Att vara svensk innebär att känna en lojalitet och samhörighet med Sverige, fast det innebär inte att det kan delas med ett annat ursprung. En människas identitet är komplex, som individ kan man känna lojalitet gentemot flera olika grupper och länder, en samhörighet med en grupptillhörighet utesluter inte en annan samhörighet med en annan grupp i ett annat sammanhang. Det är detta som jag vill förmedla till de Sverigedemokrater som är beredda på att lyssna på mig, de andra är välkomna när de känner sig redo, tills dess så lämnar jag dem ifred.

Har SD förändrats som parti?

Till det yttre har det blivit mer politiskt korrekt, samtidigt har inte budskapet förändrats. Jag förundras över att Kent Ekeroth inte sparkas från partitoppen trots alla hans grova uttalanden, de säger att de har nolltolerans mot rasism i partiet, det är dags att bevisa det. Jag kan hålla med om att det behövs pratas om asyl- och migrationspolitiken, fast det är ju inte det som flera av SD:s politiker och väljare pratar om, de går på de asylsökande istället för att gå på själva politiken. Ja, Sverige har som de andra medlemsstaterna i EU bundit sig till att följa FN:s konvention, som inte följs av en hel del länder. Det innebär att asylsökande har rätt att söka asyl, vilket inte innebär att det ges ett flyktingstatus. Invandring är en annan sak än flyktingmottagande, det måste vi vara medvetna om.

Ny Status, samma grund…

Sverigedemokraternas ställning förändras, men de förblir desamma; ett kulturrevolutionärt och apokalyptiskt parti som bär på ett fascistiskt idéarv.

Hur har ett sådant parti kunnat bli mainstream i ett land som brukar berömma sig av att vara ett av världens mest öppna och progressiva samhällen? Sverige är också ett samhälle som är ovanligt bra på att tillämpa den psykologiska förträngningsstrategi som på engelska sammanfattas med begreppet ”compartmentalization”. Det betyder att man skapar skilda rum för det man tänker, det man säger och det man faktiskt gör.

Ovanstående text är tagen ur artikeln Handen som gungar flaggan och är väl värt att läsas, det speglar det som jag ser som utlandssvensk. Jag brukar säga att man ska ha sina vänner nära, men sina fiender ännu närmare. Jag vet att det är gammalt, men det stämmer som ordspråk. Jag tror inte att jag kan omvända mina fiender, men kan jag nå en av mina fiender så är det en seger i sig.

Maria Thunholm
Källor :

https://sd.se/wp-content/uploads/2013/08/principprogrammet2014_webb.pdf

http://www.sydsvenskan.se/2016-09-17/handen-som-gungar-flaggan

4 thoughts on “Ny status, samma grund…”

  1. Extra komplicerat för mig som tappat tron på nation helt. Jag vill ha ett globalt samhälle utan pyramidmakt.

Kommentera

