Taggar

, , , , ,

Jag har länge kallat mig socialliberal på Twitter, det är vad jag känner mig närmast som och har tagit beslutet att gå med i Socialliberalerna Sverige, ett litet parti som jag tror har en stor chans att utvecklas till ett välfungerande parti. En human människosyn och kan lättast placeras i mitten, ungefär som jag känner var jag är.

jagarsocialliberal

Jag bor inte i Sverige, men vill vara med och påverka, eventuellt satsa på politiken igen. Jag går med andra ord inte tillbaka till mitt gamla parti, det var Socialdemokraterna, det känns fel med min politiska syn. Nej, jag anser inte att Socialliberalerna är perfekta, fast de står närmast mina politiska åsikter.

Är ni liberaler och har tröttnat på de liberalkonservativa krafterna så kanske Socialliberalerna är ett parti för er. Jag tänker inte värva medlemmar, bara upplysa om att jag fann ett parti som verkar passa mig.

Jag tänker nog driva frågor som berör HBTQ, det borde inte behövas, men med tanke på all okunskap som ännu florerar på Internet så verkar det behövas. Jag är annars intresserad av sociala frågor, valfrihet är viktigt för mig, men inte utan ett fungerande socialt skyddsnät, en människa ska kunna känna trygghet för att kunna ha valfrihet. En del vill ha en massa materiella ting och andra inte, det ska vara upp till individen, men för det så behövs det en grundtrygghet.

Var jag står när det gäller invandringen och asylmottagningen? 

Ni borde veta det om ni följer mig, jag är för en fri invandring som reglerar sig själv, men det ska inte förväxlas med asylmottagningen som är en annan fråga. Det är i alla fall en lång väg tills en fri invandring skulle kunna bli verklighet, vilket innebär att det finns regler att följa med och inom EU är det tre månader i ett annat EU-land om man inte finner ett arbete att försörja sig på. Jag vet att man inte kan ta emot hur många flyktingar som helst, det behövs förberedelser och framförallt så behövs det utrymme för ett asylmottagande. Fast jag är för att man ska följa Förenta Nationernas konvention, det är självklart att man ska respektera sina medmänniskor på flykt.

I övrigt om ni undrar något om Socialliberalerna så går det bra att kontakta partiet via Twitter och Facebook med. Jag är ny i partiet, men det är ett ungt parti med, det ska bli spännande om att vara med och forma ett nytt parti.

MVH

Maria Thunholm