Taggar

, , , , , , , ,

Jag var inte i Sverige och definitivt inte i Stockholm idag, men allt som skrevs om Folkets Demonstration innan var ju anklagelser som att de skulle vara nazister. Ursäkta, men är det inte en väldigt allvarlig anklagelse Helle Klein?

Då jag har kontakt med flera olika personer på Facebook och en del är med Folkets Demonstration, andra emot, så kan jag bara säga att det är mestadels vanliga människor som är besvikna som är där. De är inte nazister bara för att de uttrycker sin ilska, fast det finns självklart vissa tvivelaktiga element som nästlar sig in och det finns folk som kommer med rasistiska undertoner.

De maskerade typerna?

De fanns tydligen på båda sidorna av stängslet, men jag var inte på plats och har bara sett vad som har skrivits hos båda sidorna, jag skulle kunna citera de viktigaste fraserna, men det handlar om mina funderingar och inte deras, inte Helle Klein heller. Jag är säker på att en liten grupp har tvivelaktiga åsikter bland deltagarna, de utnyttjar Folkets Demonstration för att kunna sprida en ytterst tvivelaktig propaganda. Frågan är snarare: ska man anklaga alla deltagare för dessa typer? Mitt svar är i alla fall att man ska inte påstå att deltagarna i Stockholm på Raoul Wallenbergs torg är nazister, det förminskar de verkliga nazisterna.

Sen för att nämna de maskerade typerna, det borde vara förbjudet att maskera sig på en demonstration. Förlåt, jag är emot ett förbud, men anser att jag kan inte ta dessa typer på allvar.

Jag skulle hellre ta en debatt med deltagarna i Folkets Demonstration för att ta reda på var de står istället för att skandera ”nassesvin” som en del gjorde på en video. Så i december kanske vi kunde ta en debatt när jag kommer till Sverige? Var? Sergels torg kanske; en öppen plats. Jag tar gärna debatten istället för att skandera ”nassesvin”. Jag vill inte förankra folk i en rasistisk ståndpunkt, jag vill förstå orsaken till deras position i samhället och då måste jag våga prata med dem.

Ja, det finns skäl till att vara besviken på regeringen, gäller även den förra. Det är de svaga grupperna som har straffats de senaste decennierna oavsett regering. Kanske dags att ta bort skatterna för pensionärer?

Men saken till att deltagarna i demonstrationen kallas nazister är för några få tvivelaktiga personer som har en åskådning som antingen är nazistisk eller liknar nazism, detta straffar de andra som inte ens uttrycker sig rasistiskt. Jag kan säga att jag känner mig tveksam till Nina Drakfors, inte som privatperson, utan till det som jag har hört av henne.

Förväxla inte min diplomatiska attityd med svaghet, det är tvärtom. Jag vill ha bevis innan jag anklagar någon för att vara nazist. Deltagarna i Folkets Demonstration är inte nazister bara för att en grupp nazister utnyttjar situationen att sprida sin propaganda, man kan säga att de borde rensa upp i leden, men det hjälper inte med ropen som anklagar dem för att vara nazister från motdemonstranter som inte lyssnar.

Maria Thunholm