Etiketter

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Det samhälle som har utvecklats från 1990-talets politik är det som ni lever idag. Efter mordet på Olof Palme den 28 februari 1986 så började det försämras, det har även varit bra beslut som tagits i Riksdagen, allt är inte negativt.

Vi börjar med skolan, jag pratar om hur omvärlden ser på svensk skola, från att ha varit ett land med en bra utbildning och goda resultat i PISA så har Sverige blivit en bild om hur skolor inte ska drivas. I sin iver att genomföra privatiseringar i skolan, friskolor som styrs av bolag som har vinstintressen som mål, har Jan Björklund från Liberalerna skapat en skolmarknad som gör Sverige unikt. Jag tycker att det är bra att det finns friskolor, men de ska drivas av kooperativ och inte vinstdrivande företag. Problemet är glädjebetyg som ges och utlovas till eleverna, de har inte den kunskap som deras betyg visar. Det skapar problem för dem, man ska tydligen kalla elever för kunder idag, det visar hur fel det har blivit. När de är studenter på högskolan så saknar de den grundkunskap som krävs. Det finns säkert många friskolor som drivs av kooperativ, som har elevernas lärande i fokus.

Vård och omsorg har råkat ut för samma iver i att privatisera allmänna institutioner, det finns säkert bra exempel på seriösa företag som driver äldreomsorgen, men jag läser ju dagligen om hur äldreboenden missköts sedan decennier nu. Jag vill att det ställs samma krav på privata aktörer som för kommunens verksamheter. Äldre människor har varit med om att bygga upp det svenska samhället, som raseras sedan åttiotalet.

Vården ska vara tillgänglig för alla och det är den som har mest behov av vård som ska prioriteras, inte den som har mest pengar. Jag läser om vårdcentraler, som knappt är vårdcentraler, där man måste ringa för att boka tid trots att man är bredvid och lätt kan boka en tid vid disken. En man blev tillsagd att ringa för att boka tid, så han tog fram sin telefon och ringde när han stod framför disken och damen svarade, han sa att han ville boka tid och då gick det bra, så han sa att de kan lägga på nu eftersom han stod framför henne.

Jag minns på nittiotalet när husläkare infördes, jag bodde i Brunnsäng, Södertälje, jag gick alltid till närmaste vårdcentral trots att de gav mig en husläkare i Fornhöjden som jag aldrig träffade eftersom jag flyttade till Järna och gick till Järnas vårdcentral när jag behövde träffa en läkare, jag gav aldrig min adress till husläkaren i Fornhöjden, sen blev det flytt till Eskilstuna, då anmälde jag mig till en vårdcentral, husläkaren var troligtvis duktig, men jag avskyr när man tvingar på mig en husläkare utan att fråga mig. Den som jag har här i Frankrike har jag valt själv och det är ett annat vårdsystem.

Jag är frihetlig av mig och det speglar ju min syn på samhället, det kan jag inte förneka.

Jag är övertygad om att Sverige skulle kunna ha en bättre sjukvård om regionerna samarbetar i en högre grad, man kan bo närmare ett sjukhus på andra sidan länsgränsen och det borde ju vara naturligt att man får komma dit. Jag bor närmare ett sjukhus i en annan region här i Frankrike, så det blir ju automatiskt att jag åker dit och det är inga problem med det. Jag har även varit inlagd på en klinik i en annan region.

Ska vi prata om kriminaliteten så började det dödliga våldet öka på sjuttiotalet och åttiotalet så var det som högst, på nittiotalet började det att minska. Det kanske inte var skjutvapen som användes i så hög grad, men resultatet är ju detsamma med en kniv 🗡️. Kriminella nätverk fanns redan på sjuttiotalet och Södertälje har länge brottats med de kriminella nätverken, som hotar politiker och tjänstemän i kommunen. Polisen i Södertälje lyckades med att spränga ett kriminellt nätverk, men det var ju ett annat som snabbt tog över. De två från Kristdemokraterna i Södertälje var mycket väl medvetna om det och ville bekämpa dem trots att de hotades, men Ebba Busch KD bestämmer att de ska uteslutas från partiet. Jag ställer mig frågan: vad vill KD dölja?

De kuppförsök som har gjorts i Botkyrka kommun med Moderaterna år 2016 och Socialdemokraterna förra året, visar att partierna måste se över sina rutiner över medlemsansökan. ABF Botkyrka drev en fritidsgård som ockuperades av gängkriminella som hängde där, personalen vågade inte säga ifrån. I båda fallen så handlar det om att medlemmarna blev tillsagda att rösta på en viss kandidat. Det har med all säkerhet hänt i andra delar av Sverige.

Men gängkriminella är bara fotsoldater som lätt kan bytas ut, de ansvariga finns i bolag med internationella kontakter. Smugglare måste ju betalas för att droger, vapen, sällsynta djurarter, produkter gjorda av utrotningshotade djur och konst ska finnas tillgängliga på den svarta marknaden. Hårdare straff för gängkriminella, inga problem för de som styr gängen, de anlitar bara nya fotsoldater. Så länge det finns en stark segregation så kommer det att vara lockande med de lättförtjänta pengarna som kriminaliteten erbjuder. Visst skjutningar genererar heta artiklar i pressen, men det är fortfarande bara ytan på den organiserade brottslighetens omfattning, som faktiskt är internationell. Sök bland de som arbetar med finanser så finner ni länken till de gängkriminella och smugglingen, en maffia har flera olika grenar och de är internationella, särskilt för en lukrativ marknad som sällsynta djurarter, även för droger och vapen.

Det är alltså sedan åttiotalet de kriminella nätverken har spridit ut sig, det är allt från Hells Angels till gängkriminalitet. Det behövs satsas på fler poliser, fler som vågar satsa på att bryta kedjan från smuggling till drogförsäljning. I och för sig så är jag för att införa Portugals modell som faktiskt fungerar när det gäller drogpolitik, den drogrelaterade kriminaliteten minskade drastiskt. Men inte ett enda Riksdagsparti vågar ta tag i den frågan, de är för stolta över sin katastrofalt misslyckade drogpolitik. Så länge Riksdagspartierna inte vågar svälja stoltheten så kommer den drogrelaterade kriminaliteten vara utbredd.

När det gäller kärnkraft och vindkraft så handlar det i princip bara om att ljuga för att smutskasta varandra, trots att det är lätt att finna vilka som var med i EÖK, Energiöverenskommelsen, så förnekar regeringspartierna sin inblandning i det och vi vet att det var Alliansregeringen som höjde effektskatten mest, vilket ökade kostnaderna för Vattenfall. Sen varnade Mona Sahlin från Socialdemokraterna att en gemensam elmarknad med Europeiska Unionen skulle höja elpriset mer, trots det så genomförde Maud Olofsson Centerpartiet det, så nu säljer Sverige el till utlandet och köper tillbaka den till EU-priser. Företagen utnyttjar självklart det. Miljöpartiet bildades för att lägga ner kärnkraften, men de har långt kvar innan de lyckas med det.

När Ebba Busch KD svänger om vindkraften så blir branschen förvånad av naturliga skäl. Hon var ju tydligt emot vindkraft, trots klippet som hon hänvisar till på sitt konto på Twitter, där hon säger att vindkraft behövs som komplement till baskraft. Men under hela valrörelsen och hösten 2022 så vägrade hon att lyssna på företag som LKAB som vill ha en utbyggnad av vindkraft för att klara framtida behov av elektricitet. Ebba Busch KD är en notorisk lögnare och det vet folk idag, hon kommer inte undan från sina lögner, Internet glömmer inte bort hennes lögner.

Vad är det som är bra bland de negativa effekterna?

Det skulle vara det att folk får upp ögonen för våra partier utanför Riksdagen, att de börjar prata om oss. Vi har ju visioner istället för den smutskastning som pågår mellan blocken i Riksdagen.

Som i fallet med Ebba Busch KD och Ulf Kristersson Moderaterna så inser folk att det är inte hållbart med politiker som ständigt går på oppositionen istället för att framföra sina synpunkter på hur deras politik ska realiseras. Elisabeth Svantesson M är ju inte heller trovärdig. Vi ser vilka det är som styr, det är Sverigedemokraternas partiledare som Jimmie Åkesson som är vinnaren, det som är bra är att folk ser vad deras intentioner verkligen är.

När Gunnar Strömmer M sa att SD inte kommer att ha något inflytande över hur nya generaldirektörer tillsätts, så fanns det en liten ljusglimt om att han har börjat förstå hur starkt SDs inflytande över regeringen är. Men han vill inte göra något annat än att skrapa på ytan av den organiserade brottslighetens omfattning trots allt.

Jag är av den bestämda åsikten att monarkin ska bort, Sverige behöver bli en republik och fler blir övertygade republikaner. Monarkin är förlegad som statsskick, regeringen väljs inte av folket, det borde vara det parti som får flest röster som bildar regering om Sverige ska fortsätta vara en monarki. Minoritetsregeringar är det enda som Sverige kommer att ha så länge monarkin är kvar. Leve republiken!

Maria Thunholm

Talesperson för Socialliberalerna