Etiketter

, , , , , , , , , , , , , ,

Jag läser ju inte något positivt om Sverige när jag läser världens olika tidningar, vi vet alla att Richard Jomshof är aktiv med att späda på bilden av att Sverige skule vara fullt av islamofober, de så kallade islamexperterna enligt dem. De delar väldigt mycket med just islamister, samma snedvridna syn på demokrati och samma usla kvinnosyn, om man inte som kvinna håller med dem. Partiledarna för regeringspartierna har själva satt sig i knät på Sverigedemokraterna, så det behövs ingen hjälp av utomstående för att förstöra Sverigebilden, det räcket gott med att luta sig tillbaka och se hur de raserar allt som Sverige representerade genom den moderna historien.

Hotbilden mot svenskar ökar tack vare SD:s aktiviteter genom koranbränningarna, jag är emot ett förbud, däremot så är det ju så att det ger helt fel signaler till omvärlden och muslimer i världen, Islam är en av de tre abrahamitiska religionerna, visst det finns brister i den som i de övriga, även om jag känner mest samhörighet med judendomen. Jag är definitivt inte emot att man kritiserar religioner, men i dagens samhälle så är det ju rena lögner som dominerar, läs islamofobi och rasism. Glöm inte att judar skulle vara bakom denna konspiration, så antisemitismen frodar än idag.

Världens muslimer är vanliga människor som vill leva sina liv som alla andra, extremister finns bland dem, islamister som är fanatiska, som hetsar upp muslimer, så hotbilden mot oss utlandssvenskar ökar ju markant på grund av Richard Jomshofs uppmuntrande till koranbränningar, tack för det Sverigedemokraterna. Ni har ju samma värderingar som islamister under ett annat namn. Nej, ni tillhör definitivt inte högern, ni har själva gjort denna diskvalifikation och den traditionella högern lyder er.

Jag är inte vänster, jag är framförallt pragmatiker, men jag har liberala värderingar. Individens frihet och dignitet är viktiga för mig, även om jag inser att det måste vägas upp mot resten av samhället. Det innebär att jag pratar om individer, majoriteten sköter sig och gör rätt för sig, sen finns det extremister i alla samhällsgrupper, Sverigedemokraterna har väldigt många, islamister och övriga extremister ska självklart straffas för sina brott, det är inget snack om saken. Fast att ge sig på muslimer rent generellt ger helt fel signaler, islam finns redan i Europa och även ni kan se att majoriteten av muslimerna sköter sig, en liten klick missköter sig, precis som bland övriga européer.

Jag orkar inte avsky folk även om jag avskyr deras åsikter, det är liksom så att jag försöker se människan bakom åsikterna. Vad är det med henne, vad har människan upplevt? Det är ungefär vad jag tänker när jag läser texter och kommentarer. Jag tar gärna en diskussion i vardagen, det är liksom så att det är lättare att ha ett meningsfullt samtal på det sättet. Ett meningsutbyte, ett utbyte av erfarenheter och kunskaper kan öka förståelsen för varandra. Vi är alla olika och unika individer, ingen är perfekt och vi har alla gjort våra misstag i livet.

Det här med långa straff utan förebyggande åtgärder, ta halva Danmarks modell, kommer inte att leda till ett väntat resultat. Det är inte straff som skrämmer, det är repressalier från sina egna och andra kriminella, en lojalitet mot gruppen som inte får ifrågasättas av medlemmen. Attityden kan locka ungdomar till gäng, misslyckande i skolan likaså, grupptillhörighet och så vidare. Det finns inte en orsak till att man väljer en kriminell livsbana, det är många olika faktorer som ligger bakom det. Fast den svenska regeringen och Sverigedemokraterna väljer den extremt förenklade och felaktiga förklaringen, straff håller brottslingar borta från gatan och skrämmer eventuella rekryter. Saken är den att för varje dömd brottsling så finns det minst en som är redo att ta hens plats, de som styr finns bland företag och organisationer, de har pengarna för att locka ungdomar för att jobba åt dem. Det kommer att vara så tills efterfrågan på den svarta marknaden försvinner, vilket aldrig kommer att ske.

Apropå efterfrågan på den svarta marknaden, avkriminilisera bruket av droger så minskar den drogrelaterade kriminaliteten, se på Portugals modell, men svenska politiker är för stolta för att inse att den svenska modellen har misslyckats. De är inte inresserade av att minska den drogrelaterade kriminaliteten helt enkelt. Resultatet skulle bli att missbrukare skulle våga söka hjälp i realiteten, det skulle även innebära att den drogrelaterade kriminaliteten minskar.

Jag tror inte att alla som uttrycker rasistiska åsikter är onda, det är okunskap som är det största problemet, de styrs av ett förblindat hat, en avsky mot främlingar de inte förstår. Jag har också fördomar, skillnaden är att jag bearbetar dem konstant. Öppna ögonen, det är en liten klick som förstör för så många i världen.

Om ni muslimer läser denna text, kom ihåg att det är bara ett fåtal svenskar som vill provocera er till att göra fler terrorattentat, de vill visa att ni är extremister. Ge dem inte skäl till att tro det, lyssna inte på islamisterna som vill hetsa upp er heller, de använder samma tolkning som islamofober. I vilket fall som helst så kommer det alltid att finnas fanatiker oavsett religion, som förstör för så många oskyldiga, det är tyvärr så människan fungerar.

Maria Thunholm

Talesperson för Socialliberalerna