Etiketter

, , , , ,

Alla debatter om vänsterns eller högerns våld leder ju till att man blundar för det våld som vänstern står för i media, men saken är den att de som söker sig till bråk påminner starkt om fotbollshuliganerna som söker slagsmål istället för att stödja fotbollslagen. Nu vet jag ju inte exakt hur många av vänster- eller högeranhängarna som sysslar med hot och misshandel av politiska motståndare. De facto så leder detta våld enbart till att de politiska ideologierna åsidosätts och våldsamheterna ökar.

 

Stöder jag SvP ( Svenskarnas Parti )? Det undrar säkert en del, men svaret blir nej, det strider mot min pragmatiska ideologi. Men jag ger inte mitt stöd till dem som enbart söker att slåss med medlemmar och anhängare av SvP, det gäller även för andra partier. De facto så är jag emot det politiska våld som eskalerar i detta ögonblick oavsett vilka det är som ligger bakom detta.

 

Vad leder detta våld till?

 

Det politiska våld som nu eskalerar leder bara till onödiga motsättningar, visst vissa säger sig motarbeta rasismen, men att motarbeta rasismen är inte att slå ner sina meninsmotståndare, det är att sätta sig ner och diskutera sinsemellan om vad det hela egentligen handlar om. Följdfrågan blir; vad är rasism? Men definitionen finner ni i SAOL ( Svenska Akademins Ordlista ), så det är en fråga som lätt blir vriden. Det kommer olika begrepp för att beskriva sina meningsmotståndare, ofta mer eller mindre roande, men det som jag finner är allvarligt är att det politiska våldet gynnar en liten klick människor som ligger bakom världsbankerna, men där kommer vi till en annan fråga som är obekväm som jag låter vara för den här gången, men det finns ett ekonomiskt intresse i att sänka lönerna i Sverige och gynna de stora företagen.

Vad finns det egentligen att säga mer om politiskt våld?

 

Egentligen borde det räcka med lite sunt förnuft för att förstå att det lönar sig inte att slå ner sina meningsmotståndare, det motverkar hela syftet med ens politiska ambitioner i längden. Det gäller att skapa dialoger mellan parterna för att kunna skapa en bättre framtid tillsammans. Visst det låter som om jag pratade om en utopi, men det räcker med att ett fåtal lyckas med att skapa en dialog sinsemellan för att kunna minska det politiska våldet. En dröm vore ju att allt politiskt våld tog slut, men det förblir en dröm. Det jag försöker göra när jag debatterar är att lyssna på mina meningsmotståndare, en debatt går ut på argumentera för sin sak och försöka vinna debatten, men även att lära sig hur meningsmotståndaren resonerar.

Maria Thunholm

 

Mauléon, Frankrike. Onsdagen 12 mars 2014